Με την υπ’ αριθ. 2480/2014 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακυρώθηκε η υπ’ αριθ. 2112/29.11.2013 απόφαση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), κατά το μέρος που με την απόφαση αυτή ανακλήθηκε η υπ’ αριθ. 193471/31.12.2008 απόφαση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, με την οποία είχε εγκριθεί συλλογικό σύστημα ανταποδοτικής εναλλακτικής διαχείρισης και ανακύκλωσης συσκευασιών και αποβλήτων της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ».
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι η απόφαση του ΕΟΑΝ έχει το χαρακτήρα διοικητικής κύρωσης και, ειδικότερα, της κύρωσης, που συνίσταται στην οριστική διακοπή λειτουργίας της δραστηριότητας της εταιρείας.
Και τούτο διότι, όπως έγινε δεκτό, δικαιολογητικό λόγο της απόφασης ανάκλησης της έγκρισης του συστήματος της εταιρείας αποτέλεσε αφενός μεν η κατά τον ΕΟΑΝ άρνηση πραγματικής συνεργασίας της εταιρείας με τον ίδιο, κατά τη διενέργεια διαχειριστικού και οικονομικού ελέγχου και η παρεμβολή προσκομμάτων, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να μην ολοκληρωθεί, αφετέρου δε, η ανάλογη στάση της εταιρείας κατά τον τεχνικό έλεγχο φυσικού αντικειμένου, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να διακοπεί.
Ο λόγος, δηλαδή, που υπαγόρευσε την ανάκληση της έγκρισης του συστήματος της εταιρείας είναι η υπαίτια, κατά τη Διοίκηση, συμπεριφορά της, η οποία μπορεί να αποτελέσει λόγο επιβολής ακόμη και της διοικητικής κύρωσης της οριστικής διακοπής της λειτουργίας του συστήματός της, κατά συνεκτίμηση των νομίμων κριτηρίων άσκησης της σχετικής διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης, ένα από τα οποία είναι ο βαθμός υπαιτιότητας του παραβάτη.
Κρίθηκε, συνεπώς, ότι, το γεγονός ότι η Διοίκηση αντιλαμβάνεται την ανάκληση της έγκρισης του συστήματος της εταιρείας, ως μέτρο που αποσκοπεί στον κολασμό της υπαίτιας συμπεριφοράς της, επιβάλλει την τήρηση των δημοσίας τάξεως κανόνων περί αρμοδιότητας, κατά την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων, που επισύρει η υπαίτια συμπεριφορά, για την οποία πρόκειται.
Κατά συνέπεια, τίθενται δύο ζητήματα: Το πρώτο αφορά το γεγονός του αν η προσβαλλόμενη πράξη «ανάκλησης της έγκρισης του συστήματος», κρίνεται τελικά αναγκαία, λόγω της συμπεριφοράς της αιτούσας, την οποία μεν η μπορεί η Διοίκηση να αξιολογεί ως παραβατική, αλλά τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον του Δικαστηρίου δεν δικαιολογούν ούτε αυτόν τον χαρακτηρισμό ούτε, πολύ περισσότερο, την επιβολή κάποιας διοικητικής ποινής σε βάρος της .
Το δεύτερο αφορά το χαρακτήρα της ποινής αυτής που, εάν και εφόσον κριθεί ότι θα μπορούσε ενδεχομένως να επιβληθεί, έχει το χαρακτήρα διοικητικής κύρωσης, η οποία μπορεί να υπαχθεί αποκλειστικά και μόνον στην αρμοδιότητα του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Συνεπεία όλων των ανωτέρω, κρίθηκε ότι η απόφαση του ΕΟΑΝ αναρμοδίως εκδόθηκε από αυτόν και θα έπρεπε να έχει εκδοθεί από τον Υπουργό ΠΕΚΑ. Για το λόγο αυτό η απόφαση του ΕΟΑΝ ακυρώθηκε και η υπόθεση αναπέμφθηκε στη Διοίκηση.