Skip to main content
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Με την υπ’ αριθμ. 2480/2014 απόφασή του το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ ακύρωσε την ανάκληση της άδειας λειτουργίας του συστήματος ανταποδοτικής εναλλακτικής διαχείρισης και ανακύκλωσης συσκευασιών της εταιρείας “Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.”

By July 15, 2014No Comments1 min read

Με την υπ’ αριθ. 2480/2014 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακυρώθηκε η υπ’ αριθ. 2112/29.11.2013 απόφαση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), κατά το μέρος που με την απόφαση αυτή ανακλήθηκε η υπ’ αριθ. 193471/31.12.2008 απόφαση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, με την οποία είχε εγκριθεί συλλογικό σύστημα ανταποδοτικής εναλλακτικής διαχείρισης και ανακύκλωσης συσκευασιών και απο­βλήτων της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΑΝΩ­ΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ».

Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι η απόφαση του ΕΟΑΝ έχει το χαρα­κτήρα διοικητικής κύρωσης και, ειδι­κότερα, της κύ­ρω­σης, που συνίστα­ται στην ορι­στική διακοπή λειτουργίας της δραστη­ριότητας της εταιρείας.

Και τούτο διότι, όπως έγινε δεκτό,  δικαιολογη­τικό λόγο της απόφασης ανάκλησης της έγκρισης του συστήματος της εταιρείας αποτέλεσε αφενός μεν η κατά τον ΕΟΑΝ άρνηση πραγμα­τικής συνεργασίας της εταιρείας με τον ίδιο, κατά τη διενέργεια διαχειριστικού και οικονομικού ελέγχου και η παρεμβολή προσκομμάτων, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να μην ολοκληρωθεί, αφετέρου δε, η ανάλογη στά­ση της εταιρείας κατά τον τεχνικό έλεγχο φυσικού αντικειμέ­νου, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να διακοπεί.

Ο λόγος, δηλαδή, που υπαγόρευσε την ανάκληση της έγκρισης του συστήμα­τος της εταιρείας είναι η υπαίτια, κατά τη Διοί­κηση, συμπεριφορά της, η οποία μπο­ρεί να αποτελέσει λόγο επιβολής ακόμη και της διοικητικής κύρωσης της οριστικής διακοπής της λειτουργίας του συστήματός της, κατά συνεκτί­μηση των νομίμων κριτηρίων άσκησης της σχετικής διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης, ένα από τα οποία είναι ο βαθμός υπαιτιότητας του παρα­βάτη.

Κρίθηκε, συνεπώς,  ότι, το γεγονός ότι η Διοίκηση αντιλαμβάνεται την ανά­κληση της έγκρισης του συστήματος της εταιρείας, ως μέτρο που αποσκοπεί στον κολασμό της υπαίτιας συμπεριφοράς της, επιβάλλει την τήρηση των δημο­σίας τάξεως κανόνων περί αρμοδιότητας, κατά την επιβολή των διοικητι­κών κυρώσεων, που επισύρει η υπαίτια συ­μπεριφορά, για την οποία πρό­κειται.

Κατά συνέπεια, τίθενται δύο ζητήματα: Το πρώτο αφορά το γεγονός του αν η προσβαλλόμενη πράξη «ανάκλη­σης της έγκρισης του συστήματος», κρίνεται τελικά αναγκαία, λόγω της συμπεριφοράς της αιτούσας, την οποία μεν η μπορεί η Διοίκηση να αξιολογεί ως παραβατική, αλλά τα στοιχεία που τέθηκαν  ενώπιον του Δικαστηρίου δεν δικαιολογούν ούτε αυτόν τον χαρακτηρισμό ούτε, πολύ περισσότερο, την επιβολή κάποιας διοικητικής ποινής σε βάρος της .

Το δεύτερο αφορά το χαρακτήρα της ποινής αυτής που, εάν και εφόσον κριθεί ότι θα μπορούσε ενδεχομένως να επιβληθεί, έχει το χαρακτήρα διοι­κητικής κύρωσης, η οποία μπορεί να υπαχθεί αποκλειστικά και μόνον στην αρμο­διότητα του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Συνεπεία όλων των ανωτέρω, κρίθηκε ότι η απόφαση του ΕΟΑΝ αναρμοδίως εκδόθηκε από αυτόν και θα έπρεπε να έχει εκδοθεί από τον Υπουργό ΠΕΚΑ. Για το λόγο αυτό η απόφαση του ΕΟΑΝ ακυρώθηκε και η υπόθεση αναπέμφθηκε στη Διοίκηση.